hfolympia2013

Direktlänk till inlägg 23 maj 2013

Feriz Murseli tänker...

Av HF Olympia - 23 maj 2013 03:35

Häromdagen gick jag in på alltidfullsatt.se och läste ett "blogginlägg" från Ingemar Quickfelt, tränare i Vejby. Han pratade om hur hans lag låt etta efter några spelade omgångar med bara 13 gjorda mål, att han avskyr kortpassningsspel, gillar rakt spel m.m Vissa delar av det han skrev tyckte jag om, vissa inte. Men det är så det ska vara, alla ska få tycka sitt eget. Folk har olika smak, annars vore det fan konstigt. Lino Boriero, som gillar kortpassningsspel över hela planen, ansåg att man inte vinner i längden med ett sådant spel som Ingemar föredrar. Vad är då ett vinnande spel? Jag älskar att diskutera fotboll och gör gärna det på ett café i stan med någon vän, på jobbet, i hemmet etc. Nu ska jag berätta vad JAG tycker.


Jag tänker på press-spel och bollinnehav vilket för mina tankar till Barcelona. Vill bara dementera väldigt fort här att det är inget favoritlag, jag har bara ett sådant och det är och kommer alltid att vara, HF Olympia.


Jag vet inte hur många gånger jag har hört "Barca rullar bara runt i backlinjen". Om det nu vore så, varför har då Barca gjort 109 mål denna säsongen, i serien, när det återstår 2 matcher till att spela? Dem har haft MINST 50% i bollinnehav varenda match dem senaste 6 åren och det har dessutom blivit en hel del titlar på det. Jag vet mycket väl om att Bayern åt upp Barca i Champions League och jag tänker inte sitta här och säga att Barca saknade spelare eller något annat, för det är inte den matchen jag vill prata om. Väldigt många lag har tagit efter Barcas sätt att spela. Vara bollförande och när bollen är förlorad, ta tillbaka den så fort som möjligt. Så länge motståndaren inte har bollen så kan dem omöjligt göra mål.


Men hur gör dem allting? Hur kan man vara så mycket bollförande och hur fungerar det här press-spelet?


Press-spelet:

 
Notera att det är Iniesta – och inte Leo Messi (här vid toppen av mittcirkeln) som tar förstapressen. Yttern Pedro kommer att skära av passningsalternativet ut till Milans högerback Ignazio Abate. Anledningen är att Barcelona vill få en situation med så många spelare som möjligt på liten yta runt bollen. Bosquets flyttar över och hjälper till, några få sekunder senare har Barca erövrat bollen.


Bollinnehav:
 
Detta är en viktig del av Barcelonas anfallsspel, att skapa en triangel hela tiden där bollen befinner sig. Bollföraren Jordi Alba hittar David Villa (längst ut på vänsterkanten). Alba tar sedan en ny löpning...


    

Och med Andrés Iniestas (inringad) rörelse blir triangeln återskapad. Barcelona har alltid mer än ett alternativ tack vare att man alltid rör sig efter passning/utan boll.


Man behöver inte ha dem bästa spelarna för ett sådant press-spel. Det räcker gott och väl med bra fysik och att laget pressar tillsammans på ett bra sätt. I Sverige är det inte så vanligt med att vinna tillbaka bollen så fort som möjligt eller något vidare stort fokus på bollinnehav. Men ett av lagen i Allsvenskan som verkligen sticker ut litegrann i år är Helsingborgs IF. Roar Hansen föredrar passningsspel, rörelse och hög press och ligger på förstaplats i Allsvenskan, det gläder mig något enormt. Jag anser att det är väldigt positivt för den lokala fotbollen. Många av lagen i Helsingborg som huserar i dem lägre serien kanske börjar öppna ögonen och vågar spela fotboll istället för att tjonga upp den åt a helvete.



Jag menar inte att man ska rulla bollen i backlinjen 10 passningar innan man driver upp den. Jag menar bara på att jag avskyr försök på 30 meterspassningar som inte alls går fram. Långbollar är bra, så länge det finns adress på dem. Kortpassningsspel är inte onödigt eller dåligt, men ska uppstå större delen av matchen på motståndarnas planhalva för bästa möjliga resultat. Hög press är, enligt mig, det bästa anfallsvapnet och försvarsspelet. Vinner man bollen högt upp i banan kan man skapa fler målchanser samtidigt som motståndaren inte närmer sig ens eget mål.


Tack för mig och kom ihåg, alla tycker olika :)
FORZA HFO!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av HF Olympia - 31 augusti 2013 20:16

HF Olympia kom till Vegeholm med ett sargat självförtroende efter att ha förlorat sin senaste match med 0-1 mot Allerum, för övrigt den första matchen denna säsongen som HFO gått mållösa ifrån. Men dagens match kom att bli något man aldrig kommer att...

Av HF Olympia - 18 augusti 2013 19:31

HF Olympia kom till Munka med ett mycket bra självförtroende och hade siktat in sig på 3 poäng och inget annat denna regniga söndag eftermiddag. Hemmalaget, som konstigt nog ligger sist, spelade en bra fotboll men Olympia kämpade hårt och tog till sl...

Av HF Olympia - 10 augusti 2013 17:16

Brist på motivation, ork, tid m.m. har gjort att det var längesedan jag skrev något här och det vill jag be om usäkt förr. Det kommer bli bättre på den fronten :)   På senare tid har det gått väldigt mycket upp och ner för HF Olympia resultatmäss...

Av HF Olympia - 22 maj 2013 12:20


På ett regnigt Norvalla IP tog division 6 nykomlingarna Bergandy emot HF Olympia. Trots många målchanser från HFO blev det bara 2-2 (2-1) och 1 poäng.   Det var hemmalaget som skulle inlede piggast och kunde, efter ett långt inkast, göra 1-0 när ...

Av HF Olympia - 18 maj 2013 17:16

En jämn match på Filborna IP mellan HF Olympia och Vegeholm slutade med tre viktiga poäng till hemmalaget. 1-1 i paus blev till slut 4-3 efter målshow av David Tomicic.   Inför matchen låg HF Olympia på 6 poäng och Vegeholm 4 poäng. 3 poäng var e...

Presentation

Här skrivs det om HF Olympia 2013.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards